Saturday 24 August 2013

Petua Mudah Tidur




1. Kacang Almond
Kacang segar, terutama badam, dianggap sebagai “makanan berkhasiat” untuk membantu anda tidurlebih nyenyak. Kandungan magnesium dalam kacang mencegah anda mempunyai masalah tidur dan menyebabkan relaksasi otot.
Kandungan protein di dalamnya juga membantu menstabilkan paras gula darah sepanjang tidur. Disarankan untuk memakan badam sekurang-kurangnya 2-3 jam sebelum tidur.
2. Bijirin
Kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa bijirin rendah gula boleh juga membantu anda tidur lebih nyenyak. Salah satunya bijirin dengan topping yoghurt.
Kombinasi kedua-duanya boleh membantu mengaktifkan serotonin di otak yang bertanggungjawab untuk menstabilkan ‘mood’ dan mewujudkan kualiti tidur yang lebih baik. Ketika peringkat dari serotonin di tubuh sangat tinggi, maka anda akan merasa ngantuk.
3. Telur Rebus
Jika anda bangun dan merasa lapar di tengah malam, anda mungkin memakan makanan tertentu. Pilihan terbaiknya adalah telur rebus.
Tingginya kandungan protein dalam telur membantu memperbaiki kualiti tidur dan menjaga kesihatan tubuh, sehingga perkara itu memberikan anda perlindungan yang lengkap. Meski begitu, jika anda mempunyai masalah kolesterol tinggi, disyorkan untuk mengambil putih telurnya saja.
4. Madu Lebah
Tambah madu ke dalam teh sambil menikmati roti kesukaan anda. Madu dapat memperbaiki kualiti tidur. Keserasian untuk merangsang tidur dalam madu boleh menjadi penyelesaian.
5. Popcorn
Popcorn mengandungi cukup karbohidrat untuk membantu memastikan pengambilan yang mencukupi dari trytophan (asid amino) untuk otak.
Asid amino ini digunakan untuk menghasilkan serotonin, yang merangsang anda untuk tidur. Sehingga, tak ada masalah bila memakan popcorn sebelum tidur, selama tidak ada tambahan mentega atau gula.

No comments:

Post a Comment